
Umělecké reakce na „izraelský artwashing“
9. 10. 2025Zprávy
Dva otevřené dopisy požadují „konec artwashingu“ v době, kdy OSN označila izraelské kroky za probíhající genocidu. Současně se flotila umělců a umělkyň a novinářstva vydala loděmi do Gazy, aby zpochybnila legalitu izraelské blokády a dovezla humanitární pomoc.
Zatímco izraelská vojenská kampaň v Gaze vstupuje do druhého roku, tisíce umělců a umělkyň, kurátorů a kurátorek a kulturního pracovnictva zesilují výzvy k bojkotu institucí podporovaných izraelským státem. Po filmařích a dalších uměleckých profesích se tak protesty dostaly i do vizuálního umění.
Na začátku října 2025 obnovila Art Not Genocide Alliance (ANGA) svou kampaň požadující vyloučení Izraele z 61. benátského bienále. V dopise zaslaném 2. října organizátorům bienále skupina vyzývá k odmítnutí jakékoli nabídky k reprezentaci izraelského státu poté, co tamní ministerstvo kultury začalo jednat s bienále o přemístění svého národního pavilonu do Arsenalu.
ANGA – jejíž petici k bojkotu v roce 2024 podepsalo více než 24 tisíc lidí – tvrdí, že spolupráce bienále s Izraelem představuje spoluvinu v době, kdy nezávislá vyšetřovací komise OSN potvrdila páchání genocidy na palestinském obyvatelstvu v Pásmu Gazy. Aliance požaduje okamžité a úplné vyloučení Izraele z ročníku 2026 a stanovila termín odpovědi do 15. října.
Dopis spojuje svůj požadavek s širší vlnou mezinárodních protestů, včetně Global Sumud Flotilla – civilních konvojů lodí pokoušejících se prolomit blokádu Gazy. Poté, co bylo koncem září několik lodí zabaveno a jejich posádky zadrženy, vyhlásily italské odbory 24hodinovou generální stávku pod heslem „Blocchiamo tutto“ (Zastavme všechno). Další stávka proběhla 3. října v návaznosti na zadržení členstva humanitárně-aktivistické flotily izraelskými jednotkami IDF.
„Bienále by nemělo poskytovat prostor státu, který páchá genocidu,“ uvedla ANGA a varovala, že pokud její požadavky nebudou splněny, zahájí rozsáhlý bojkot výstavy ze strany vystavujících i publika.
Pozvánka na doprovodný program k výstavě Judy Chicago What If Women Rule the World?, který zahrnuje také promítání filmu !W.A.R.: Women Art Revolution, 2010, rež. Lynn Hershman Leeson (USA), 83 min.
Bojkot výstavy v Tel Avivu
Současně vydala skupina izraelských a palestinských umělců a umělkyň otevřený dopis adresovaný Judy Chicago a Naděždě Tolokonnikové, v němž je vyzývá ke zrušení jejich připravované výstavy v Telavivském muzeu umění. Signatáři a signatářky – mezi nimi filmaři a filmařky, hudebníci a hudebnice a výtvarníci a výtvarnice jako Barak Heymann, Ilan Volkov či Einat Weizman – upozorňují, že účast mezinárodních umělců a umělkyň v izraelských institucích „vytváří falešný dojem normality“ uprostřed pokračujících výzev.
Dopis cituje analýzu organizace UN Women z května 2025, podle níž v Gaze bylo od října 2023 zabito více než 28 tisíc žen a dívek, včetně několika umělkyň. „Mluvit o feminismu v instituci státu, který páchá takové zločiny a zároveň je přehlíží, je pokrytectví,“ uvádí dopis. Naděžda Tolokonnikova, bývalá členka ruského aktivistického kolektivu Pussy Riot, později zveřejnila skrze server e-flux, kde byl původní dopis zveřejněn, prohlášení, v němž vyjádřila s umělci a umělkyněmi souhlas: „Před pár lety jsem s Judy pomáhala s přípravou výstavy Co kdyby ženy vládly světu?, ale nadále nemám žádnou kontrolu nad průběžnou logistikou ani nad tím, kde bude prezentována. Souhlasím s autorkami a autory dopisu s žádostí, aby dílo nebylo vystaveno v Telavivském muzeu.“
Plavba solidarity
Zatímco některé protesty probíhají formou otevřených dopisů, jiné se přesunuly přímo na moře. Dne 1. října vyplula z Otranta v Itálii flotila Thousand Madleens, nesoucí desítky umělců a umělkyň a mediálních pracovníků a pracovnic, kteří se rozhodli zpochybnit blokádu Gazy. Mezi nimi je i bangladéšský fotograf a kurátor Shahidul Alam, který na palubě lodi Conscience zastupuje Palestinian Arts and Culture Solidarity Collective (PACSOC).
Alam označil plavbu za „projev solidarity s lidmi z naší profese v Palestině“. Loď, největší soukromé plavidlo, které se od roku 2023 pokusilo prolomit blokádu, veze 92 civilistů a civilistek z 26 zemí – většinou zdravotníků a zdravotnic a kulturních pracovníků a pracovnic.
„Izrael v průběhu genocidy v Gaze cíleně napadal zdravotníky a novináře,“ řekl Alam deníku The Art Newspaper. „Když vlády zůstávají u prázdných prohlášení, lidová síla nakonec zvítězí.“ Podle něj iniciativa PACSOC inspirovala podporu napříč globálním Jihem. „Za poslední tři dny mi na facebooku přibylo 450 tisíc sledujících,“ uvedl a dodal, že nápisy a obrazy na trupu lodi jsou „projevem síly“.
Izraelské úřady oznámily, že zabrání jakýmkoliv neautorizovaným plavidlům vstoupit do palestinských vod, nicméně kulturní pracovnictvo zapojené do akce tvrdí, že jejich postoj je symbolický i nezbytný. Ať už prostřednictvím institucionálních bojkotů, otevřených dopisů, či občanské neposlušnosti, rostoucí mezinárodní hnutí umělců a umělkyň dnes tvrdí, že v kulturní sféře již nelze zůstat neutrální. V době publikace tohoto článku však bylo již zřejmé, že loď byla napadena průzkumnými letouny izraelské armády, ačkoliv se pohybuje v mezinárodních vodách.
Julia Pátá | Autorka je kulturní publicistka a absolventka magisterské žurnalistiky na Univerzitě Karlově. Věnuje se hlavně filmu a hudbě, zajímá se také o sociální témata.