PAF zná finalisty a finalistky Jiných vizí 2025

11. 11. 2025Artalk Infoservis

Jiné vize CZ 2025

Kurátorkou letošní soutěže Jiné vize CZ je Katarína Skálová, která do výběru přináší důraz na pohyblivý obraz jako prostředek sebeuvědomění a zpochybnění zažitých vizuálních forem.

„Do môjho finálneho výberu sa dostali videá, ktoré rezonovali v niečom s tým, čo aktuálne prežívam, politicky alebo osobne. Ozvala sa v nich neistota a obava z neznámeho, chaos, spochybnenie neuchopiteľnosť reality. Našla som tu rôzne prístupy ako sa vyrovnať so stratou alebo prázdnotou, prípadne ako definovať seba a prežiť v nepriateľskom svete. Vo všetkých vybraných videách som našla niečo nedopovedané a neúplné, niečo, čo vzbudzuje nervozitu.“

Anežka Horová, Klára Trsková | Shores of the Same Sea | 2025 | 4’37

Film vznikl v roce 2025, v době, kdy jsou osoby pocházející z jižní strany amerického kontinentu vystaveni na severu předsudkům, policejní šikaně a bezdůvodnému věznění. Při tvorbě snímku stály autorky každá na opačné straně Ameriky a sdílely mezi sebou audiovizuální deníkové zápisky. V komentáři k filmu se věnují vztahu mezi USA a Latinskou Amerikou a odkazují ke kampani politického útlaku s názvem Kondor, za kterou destabilizované státy na jihu kontinentu nikdy nedostaly odškodnění či omluvu USA.

Anežka Horová, Klára Trsková | Shores of the Same Sea | 2025 | 4’37

Tereza Kalousová | Vanilla Sky | 2025 | 10’25 

Video zkoumá pokřivenou touhu po blízkosti, promítnutou do automobilu – objektu nabitého autonomií, ochranou, mocí a kontrolou. Rozvíjí se jako spekulativní anatomie života na pokraji zhroucení, kde se hranice mezi subjektem a objektem rozpouštějí. Tělo se stává místem, kde se protínají vnitřní napětí a vnější tlaky, což otevírá cestu k proměně, která není hrdinská, ale intimní a podivná. Izolace, vyčerpání a touha začínají utvářet nové podoby existence.

Tereza Kalousová | Vanilla Sky | 2025 | 10’25

Bára Mrázková | The Sky Does Appear to Be Falling | 2024 | 12’32 

Video se zaměřuje na Cínovec v Krušných horách, místo ukrývající lithiovou rudu, která je předmětem plánované těžby. V podzemí nás obraz provází dnes již zavřenými štolami, pod kterými se nachází ložisko lithia. Doprovodný komentář nás uvádí do propagačních textů Skupiny ČEZ, jedním ze dvou investorů vstupujících do projektu těžby. Druhý pohled se zaměřuje na místo plánované povrchové těžby, tzv. odkaliště. Zde se odkrývá příběh o korupci doprovázející prodej pozemku do soukromého vlastnictví.

Bára Mrázková | The Sky Does Appear to Be Falling | 2024 | 12’32

Eri Mrtva | crip čas (CZ) | crip time (ENG) | 2024 | 8’49

Ve verbálně-vizuálním videoeseji zve Eri Mrtva k nahlédnutí do intimní každodennosti, jejíž časovost se od základu změnila s jeho tělesným postižením.

Eri Mrtva | crip čas (CZ) | crip time (ENG) | 2024 | 8’49

Kateryna Orunbaieva | Tvé rány už nejsou jen metaforou (CZ) | Your Wounds Are No Longer a Metaphor (ENG) | 2025 | 9’25

Ve videu autorka pracuje s tématem znetvořeného nebo zničeného prostoru. Vypráví o bolesti domova a o tom, jak tuto bolest prožívá spolu s ním. Prostor vystupuje jako zraněné tělo, jehož rány se snaží autorka ve videu vyléčit. Mluvené slovo připomíná jakousi modlitbu nebo mantru, zpěv jako nářek, který se rozléhá prostorem jako ozvěna bolesti.

Kateryna Orunbaieva | Tvé rány už nejsou jen metaforou (CZ) | Your Wounds Are No Longer a Metaphor (ENG) | 2025 | 9’25

Miriam Plieštiková | o | 2025 | 6’

Banální situace, kde se zdánlivě nic moc neděje, jsou zachycené jakoby mimochodem. Obrazy a symboly se opakují a hromadí a postupně přecházejí ve fascinaci neviditelnou sílou a pohybem hmoty. 

Miriam Plieštiková | o | 2025 | 6’

Matteo Ruggiero | I Have Become an SUV | 2024 | 16’58

Stal jsem se SUV. Krátký film se odehrává ve hře Grand Theft Auto V. Anonymní protagonista odmítá způsob života, který je determinován vnitřním kódem hry. Pasivní, předepsaný hráč prochází přeměnou v aktivního tvůrce příběhu. Snaží si vyložit minulost skrze osobní vykonstruované mýty. Sledujeme přepisování pravidel a vytváření autonomie v prostředí hry. Kéžby auta mohla znovu vzlétnout. Nyní jsou pouze předurčena k nárazu a destrukci.

Matteo Ruggiero | I Have Become an SUV | 2024 | 16’58

Josefína Tolarová, Šimon Varaus | sporákkřoviňákkoštěremoskalostandfound | 2025 | 2’56

Paměťová sci-fi hra odehrávající se v prostoru mezi obyčejným hovorem a fantazijním světem plným předmětů. Dialog ve tmě otevírá bránu do prostoru, který se mění v nekonečný archiv věcí, zvuků a obrazů. Nahodilé vyvolávání názvů a zrychlující se rytmus skládají příběh bez jasného konce, na pomezí hry, halucinace a reality. Samotným sledováním se divák stává hráčem, jehož paměť je testována a zaplétána do děje.

Oliver Torr, Natalie Mariko, Robert Carrithers |  N3G | 2025 | 5’22

Je možné, že v blízké, nám známé budoucnosti, kde jsou vzpomínky ukládány, se nám pak zážitky vrací někým pozměněny? Film sleduje postavu bloudící městským prostředím, jehož dystopický charakter je ještě umocněn matoucím zvukovým doprovodem. Dílo zachycuje okamžiky, kdy se sny mění v noční můry a vzpomínky přispívají k panice z přítomnosti. Kolaps začíná jedinou prasklinou.

Oliver Torr, Natalie Mariko, Robert Carrithers |  N3G | 2025 | 5’22

Kateřina Žák Konvalinová, Jiří Žák | Pieta s.r.o. – asistence posmrtného klidu (CZ) | Reverence, Ltd. – Service for Peaceful Afterlife (ENG) | 2025 | 6’03

Za koho nebo za co může být truchleno? Kdo si může dovolit pohřební rituál a jak? Společnost Pieta se zabývá asistencí posmrtného klidu a pietními rituály víc-než-lidských entit, neboť věří, že každá živá i neživá bytost má právo na poklidný odchod. Zabývá se diagnostikou, analýzou a řešením křivd minulých skrze multidimenzionální komunikaci. Jedná se o mezidruhovou sociální službu, která supluje nedostatek společenské pozornosti a citlivosti vůči těm, za které se netruchlí.

Kateřina Žák Konvalinová, Jiří Žák | Pieta s.r.o. – asistence posmrtného klidu (CZ) | Reverence, Ltd. – Service for Peaceful Afterlife (ENG) | 2025 | 6’03

24. ročník mezinárodní Přehlídky filmové animace a současného umění PAF Olomouc proběhne od 4. do 7. prosince 2025. Letošní edici zastřešuje téma Pinocchio Paradox, které obrací pozornost k paradoxům pravdy, lži a vnímání reality v době, kdy se hranice mezi skutečností a fikcí stírají obtížněji než kdy dřív. // pifpaf.cz