Otevřený dopis Františka Zachovala ohledně přemístění českého pavilonu z Ósaky do Hradce Králové
8. 9. 2025Infoservis
TZ: Publikujeme otevřený dopis ohledně přemístění českého pavilonu z Ósaky do Hradce Králové, který redakci zaslal ředitel Galerie moderního umění v Hradci Králové František Zachoval.
Vážená paní primátorko, vážení zastupitelé,
rád bych se jako občan města vyjádřil k přesunutí českého pavilonu z Expa 2025 na území Hradce Králové. V následujících dvou bodech vysvětlím, proč jeho umístění považuji za značně nevhodné a svůj negativní postoj osvětlím v širších souvislostech, se kterými by se občané, zastupitelé a radní města Hradec Králové měli seznámit, proto je forma dopisu otevřená.
Reputační riziko
Český pavilon na světové výstavě Expo 2025 v Ósace poutá adekvátní pozornost, což je samozřejmě i účel výstavního stánku na jakékoli „veletržní“ akci. Z finančního hlediska se jedná o komplexní projekt s řadou kontroverzí, které je nutné před pečlivě zvážit, protože případnou akvizicí činí Hradec Králové netransparentní počínání Ministerstva zahraničních věcí (MZV) legitimním. Takové jednání zároveň ohrožuje prestiž města.
Původní rozpočet MZV na výstavbu pavilonu ve výši 193 milionů korun byl výrazně překročen1, přičemž se konečné stavební náklady vyšplhaly na 286 milionů korun. Tento nárůst o 93 milionů korun byl způsoben neodbornou přípravou investora, architektonického studia i projektantů (jakou roli zde hrál Ing. Robert Prix?). Opožděné získání stavebního povolení donutilo investora k eliminaci výběrových řízení, čímž vznikl potenciální prostor pro korupci.2 Situace se dále komplikuje, když interní dokumenty MZV z července 2025 odhalily, že celkový deficit narostl až na 120 milionů korun, které ministerstvo požaduje od vlády. Tyto opakované nárůsty nákladů a problémy v komunikaci a s finančním plánováním vyvolaly intenzivní veřejnou a politickou debatu. Samo MZV si vyžádalo externí audit finančního řízení celého projektu, což naznačuje vysokou míru netransparentnosti a systémové selhání v předvídání nákladů. Pořízení takto finančně zatíženého a veřejně diskutovaného díla s sebou pro nabyvatele nese značná reputační rizika. Projekt, který je již nyní označován některými hospodářskými aktéry jako „předražená hospoda“, negativně ovlivňuje pověst českého pavilonu.
Dále bylo 20. července 2025 v médiích oznámeno, že prodejní cena pavilonu je 42 milionů korun.3 Na zastupitelstvu 25. srpna 2025 však generální komisař české účasti na Expo 2025 Ondřej Soška uvedl, že tzv. zůstatková cena je prodejní cena pavilonu, tedy 100 až 150 miliónů korun. Pokud to shrneme, tak mezi 20. červencem a 25. srpnem 2025 cena pavilonu vzrostla o 108 milionů korun. Veřejně dostupná data naznačují, že MZV s Vámi nejedná čestně a generální komisař Soška chce z města Hradce Králové získat co nejvíce finančních prostředků, protože při fundraisingu pro Expo 2025 selhal.4 Rizika celého projektu přímo přenášíte na občany Hradce Králové a daňové poplatníky. Pokud Vaše kancelář disponuje úřednictvem, které je schopno vyhodnotit objektivní rizika, pak se za normálních okolností s takovým zástupcem MZV spolupráce nenavazuje.
Jak na destinační turismus?
Vaše počínání vnímám tak, že za každou cenu toužíte po objektu, který město Hradec Králové pozvedne na vyhledávanou turistickou destinaci. Snahu rozvíjet Hradec prostřednictvím výjimečných architektonických počinů jednoznačně podporuji. Ale konejme tak v intencích pravidel, která již před sto lety u exponovaných budov nastavil František Ulrich: vyhlašujme veřejné architektonické soutěže.
Architektonické soutěže jsou uznávaným nástrojem pro dosažení kvalitní a inovativní architektury, obzvláště u veřejných projektů. Hlavní výhody tkví v ekonomické efektivitě. Soutěže také zajišťují transparentní proces výběru, kdy je posuzována anonymita návrhů a nikoli jména autorů, což minimalizuje riziko korupce a subjektivního rozhodování. V ekonomické rovině sice soutěže vyžadují počáteční investici, ale dlouhodobě vedou k úspornějším a promyšlenějším řešením. Vítězný návrh bývá často inovativnější a lépe řeší specifické potřeby a kontext místa (genius loci), což eliminuje dodatečné náklady na změny v průběhu realizace. Tím se zajišťuje nejen kvalitní estetický, ale i funkční a trvale udržitelný výsledek, který obohacuje veřejný prostor.
Veřejná soutěž je také nástrojem pro konsensuální řešení, čímž se citlivě komunikují i případná negativní hlediska díla. Jelikož zastupujete obyvatele Hradce Králové, měla byste prosazovat řešení, která jsou v souladu s veřejnými zájmy a která nenarušují architektonicky jedinečný celek města. Dle tradice „Salonu republiky“ bychom měli pokračovat v cílevědomosti výše zmíněného Františka Ulricha a nesklouzávat k „oligarchickému“ způsobu nákupů.
Je patrné, že Hradec Králové (a celý náš region) v oblasti současné architektury zřetelně zaostává. Odkoupení problematického pavilonu z Expa však problém neřeší. Měli bychom se inspirovat pozitivními příklady, jakými jsou Nová Alšova jihočeská galerie nebo Koncertní sál v Ostravě, které vznikají díky mezinárodním architektonickým soutěžím a mohou být i přínosem pro destinační turismus.
Na závěr je nutno dodat, že argumentace Rady města Hradec Králové, že investici zaplatí z velké části „dotace“ je falešná.
Stále se jedná o finance daňových poplatníků, i když nejsou přímo vázány na rozpočet magistrátu. Choutky Rady města Hradec Králové stále platí občané České republiky. I kdyby produkt české diplomacie byl poskytnut „zdarma“, tak z hlediska adaptace na novou lokalitu, provozní náklady, tvorbu kulturního obsahu, celoroční provoz a adekvátní údržby díla, je jeho činnost dlouhodobě neudržitelná.
Pavilon je marketingový nástroj státu pro zahraniční návštěvníky mezinárodního veletrhu. Budova s touto specifickou funkcí je pro potřeby kulturní produkce bezesporu nevhodná. Jaké jsou výsledky komunikace s kulturními aktéry a jejími zástupci? Žádné. Vaší prioritou je tedy získat „trofej“ a teprve potom řešit obsah? Maloměšťácké.
Žádám, aby byl předložen návrh usnesení, který by ukončil jednání s představiteli MZV a Českých center, z výše uvedených důvodů, ve věci akvizice českého pavilonu z Ósaky.
Hradec Králové, 2. září 2025,
MgA. František Zachoval
Na vědomí: Ing. Martin Soukup, předseda Výboru pro územní plánování, rozvoj a investice města Ing. arch. Jaromír Chmelík, místopředseda Výboru pro územní plánování, rozvoj a investice města
1 https://www.cka.cz/souteze/databaze/expo-2025-cesky-pavilon-1, stavba byla rozpočtována na 120 miliónů korun.
2 Reportéři ČT: Český pavilon pro Expo 2025 se měl začít stavět loni. Zatím nemá ani povolení,
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/svet/reporteri-ct-cesky-pavilon-pro-expo-2025-se-mel-zacit-stavet-loni- zatim-nema-ani-povoleni-346766, 5. 3. 2024.
3 Jan Horák, EXPO se Česku dále prodražuje. Teď už jde o 120 milionů korun navíc, ministerstvo chce kontrolu, https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/expo-se-cesku-dale-prodrazuje-ted-uz-jde-o-120-milionu-korun-navic- ministerstvo_2507200600_hrk, 20. 7. 2025.
4 Komisař Soška obdržel od ministra Jana Lipavského několik vytýkacích dopisů,
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/reporteri-ct-stavba-pavilonu-na-expo-2025-se-zpozduje-v- nejistote-jsou-i-umelci-356099, 10. 12. 2024.